Dzień dobry Drugoklasiści :) !
Zaczynamy ostatni dzień lekcji przed długim weekendem :). Wczoraj mówiliśmy o legendach związanych z polskimi miastami, a dzisiaj wybierzemy się w małą podróż po Polsce.. :)
Zapraszam na pokład - ruszamy: kierunek Polska :) !
Gdy popatrzymy na mapę fizyczną, czyli taką, która
odwzorowuje ukształtowanie powierzchni, Polska wygląda jak regularny,
równomiernie rozłożony dywan.
Jej północna krawędź przylega do szerokiego,
błękitnego bezmiaru – Morza Bałtyckiego . Wnętrze jest zielone, czyli płaskie,
wypełnione nizinami, na których delikatny wzór znaczą pajęczyny niebieskich
linii oznaczających rzeki. Jedna z nich płynie przez sam środek, z dołu do
góry; to najważniejsza rzeka Polski – Wisła . Inne duże rzeki: Odra z Nysą
Łużycką oraz Bug wyznaczają odpowiednio zachodnią i wschodnią
granicę Polski.
Na południu kolory mapy zaczynają szybko zmieniać
się na: żółte, pomarańczowe, wreszcie czerwone. Barwy te oznaczają wyżyny i
góry. Góry można podzielić na dwa wielkie pasma: Sudety na zachodzie i Karpaty
na wschodzie. Najwyższe partie wyznaczają południową granicę Polski. Tak dzieje
się zarówno w Sudetach, gdzie granica przecina największą Śnieżkę , jak i w
Karpatach, gdzie przechodzi przez najwyższy szczyt Polski – Rysy .
Pośrodku, w
samym sercu Polski, leży jej stolica – Warszawa .
Polska leży w Europie. Ma siedmiu sąsiadów: Niemcy ,
Czechy , Słowację , Ukrainę , Białoruś , Litwę i Rosję .
W czasie ponadtysiącletniej historii Polski jej
granice zmieniały się wielokrotnie. Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, przed
kilkuset laty jej obszar sięgał daleko na wschód, obejmując nawet miasta będące
dziś stolicami sąsiednich krajów: Wilno, Mińsk i Kijów, a także bardzo ważny ośrodek,
jakim był Lwów. Z kolei na terenach dzisiejszej Polski rozciągały się inne
państwa, w tym Państwo Krzyżackie, Rosja, Królestwo Prus, Austria, Wolne Miasto
Gdańsk i Niemcy. Były nawet takie skrawki, które należały do Saksonii i Węgier!
Na tym obszarze mieszkało wiele różnych ludów :
Polacy, Niemcy, Litwini, Białorusini, Żydzi, Ukraińcy, Tatarzy, Karaimi,
mieszały się różne języki, spotykały rozmaite religie i obyczaje. Szczególny
związek łączył Polskę z Litwą. Dawna Polska była jak wielobarwna mozaika,
zresztą nosiła dość skomplikowaną, ale oddającą jej złożoność nazwę:
Rzeczpospolita Obojga Narodów.
Jak widać, Polska to kraj o ciekawym położeniu
geograficznym i bardzo bogatej historii . Oznacza to, ze można w niej znaleźć
miejsca ciekawe zarówno dla miłośników przyrody, jak i dla pasjonatów zabytków
.
Zadowoleni będą tu: wielbiciel wysokich gór, miłośnik długich spacerów po
lasach, obserwator ptaków i dzikich zwierząt, a także ten, kto kocha pływanie,
nurkowanie, żeglowanie i spływy kajakowe. Nie mniej atrakcji czeka na amatorów
średniowiecznych zamków, dawnych fortyfikacji, pałaców i parków, skansenów
architektury ludowej czy smacznych potraw regionalnych. Najlepiej połączyć
jedno i drugie, przeplatać zwiedzanie gotyckich zamków Pomorza z zabawą na plaży
lub drewnianych kościółków Podkarpacia ze wspinaczką po górach. W Polsce jest
tak wiele różnych atrakcji i ciekawych miejsc, że właściwie warto zaraz ruszyć
z miejsca, aby sprawdzić, czy coś ciekawego nie czeka tuż za rogiem.. :)
Po tej krótkiej wycieczce po naszym kraju proszę, aby każdy z Was otworzył zeszyt i zapisał w nim dzisiejszy temat.
30 IV 20
Lekcja
Temat: Z wizytą w najstarszych miastach Polski.
Po zapisaniu dzisiejszego tematu proszę, aby każdy z Was otworzył podręcznik na stronie 18-19. W podręczniku znajdziecie informację o najstarszych miastach Polski oraz o tym, co możemy w nich zobaczyć.
Po zapoznaniu się z informacjami w podręczniku proszę, aby każdy z Was przeszedł do ćwiczeń - strona 17-18. Pamiętajcie o tym, aby w ćwiczeniach pisać starannie - to nie są wyścigi, nie musicie od razu robić wszystkich zadań.. :)
Po wykonaniu ćwiczeń zróbcie sobie krótką przerwę :)
W wolnej chwili zapraszam Was do obejrzenia animacji: Polskie Symbole Narodowe "Polak Mały".
Po krótkiej przerwie zabieramy się za matematykę. Podobnie jak wczoraj zajmiemy się obejmowaniem liczb dwucyfrowych.
Otwórzcie proszę podręcznik na stronie 46-47. Zadanie 3 i 5 wykonujecie w zeszycie. Pamiętajcie o tym, aby pisać starannie :).
Po wykonaniu zadań w podręczniku przechodzimy do ćwiczeń - strona 40.
Zadanie 4 ze strony 41 jest zadaniem dodatkowym - dla chętnych.
Na dzisiaj to już wszystko :)
Możecie rozpocząć długi weekend - odpoczywajcie i zbierajcie siły na kolejny tydzień nauki.
Do zobaczenia w poniedziałek!
Trzymajcie się ciepło!
Pozdrawiam!
Maksym
OdpowiedzUsuńNatalia P. obecna
OdpowiedzUsuńSzymon.P Obecny
OdpowiedzUsuńOrianka obecna
OdpowiedzUsuńOliwier N.obecny
OdpowiedzUsuńLianaH
OdpowiedzUsuńAmelia Kr. Obecna
OdpowiedzUsuńNikodem Jar obecny
OdpowiedzUsuńNadia TOS
OdpowiedzUsuńMarcelina obecna
OdpowiedzUsuńJulia.Dim
OdpowiedzUsuńAmelia Kul obecna
OdpowiedzUsuńAlan F. obecny
OdpowiedzUsuńKuba L obecny
OdpowiedzUsuńJestem
OdpowiedzUsuńFranek obecny
OdpowiedzUsuń